FEJLESZTÜNK !
A FENO-ban számos eszköz készül a mindennapok során, melyek a fejlesztő, gondozó, nevelő munkát segítik a mindennapokban. Idén első alaklommal rendeztük meg eszközbörzénket, ahol ötletes, kreatív, sokoldalúan felhasználható eszközök készültek. Az alábbiakban ezeket szeretnénk bemutatni.
Fényrajz
Szivárvány csoport
Ez a homoktábla több érzékszerv fejlesztésére is szolgál. A legfinomabb tapintású homok fejleszti a taktilis érzékelést és örömérzetet okoz, amikor lesiklik a kézen. A tábla vizuális fejlesztése sem elhanyagolható, hiszen a homoktábla plexije alá erősített LED fényforrások felszínre törnek amikor elsodorjuk a homokot egy-egy felületről. A különböző fényű izzók akár a színek gyakorlásában is segítséget nyújthatnak.
A táblát sötét helyen kell használni, hogy minden fejlesztő hatása érvényesüljön.
A kreativitást is fejleszti, hiszen bármit lehet rajzolni bele és a finommotorika is fejlődik az által, hogy az ujjakon kívül használhatunk hurkapálcát, ceruzát vagy ecsetet a rajzoláshoz.




Négy évszak tábla
Lajka csoport
Közösen készítettünk egy nagyobb méretű parafatáblára a négy évszakot megjelenítő fejlesztő eszközt, játékot.
A fiatalokkal közösen dolgoztunk, képeket kerestünk, válogattunk, vágtunk ragasztottunk, lamináltunk.
Az évszakokat 1-1nagyalakú kép jeleníti meg. Minden évszakhoz különböző témakörből (ételek, játékok, növények, ünnepek, tevékenységek, állatok stb.) piktogramokat gyűjtöttünk. Minden képre tépőzárat ragasztottunk, így a fiatalok által is könnyen, stabilan és ízlésesen felhelyezhetőek a képek.
A nagy, mégis praktikus tábla könnyen hozzáférhető és használható a hozzá tartozó piktogramok pedig igazán figyelemfelkeltők.
A négy évszak táblánk használata fejleszti a fiatalok kommunikációját, szókincsük bővítését, ok-okozati összefüggés megértését, figyelmüket, finommotorikájukat és segíti az időbeli tájékozódásukat.


Tudás fája
Plútó csoport
Az évszakok adják meg foglalkozásaink keretét. Ezek mentén haladva dolgozzuk fel az aktuális évszakhoz kapcsolódó ismereteket.
A fejlesztő eszközünk egy kartonból kivágott négy oldalú 3D-s fa, melynek lombjai textilanyaggal vannak befedve. Ezekre tudják fiataljaink felhelyezni az évszakhoz tartozó piktogrammokat. A fa mérete miatt látványos, a színes képek figyelemfelkeltőek. A napi időjárást is be tudjuk mutatni a fa segítségével, valamint a kívánt évszakot is.
A későbbiekben az ünnepnapokat is könnyebben csoportosíthatjuk az évszakok alapján. A piktogramos kártyáinkkal, (mivel több ugyanolyan van) pedig memóriajátékot is tudunk játszani.
A tudás fája fejleszti a
-
szerialitás kialakulását,
-
ok-okozati összefüggések megértését,
-
memóriát,
-
figyelmet,
-
finommotorikát,
-
évszakokhoz tartozó szókincset bővíti,
-
segíti az időbeli tájékozódást.


Stresszlabda
Bárányfelhő csoport
Stresszlabdánk egy hidrozselé aqua gyöngyökkel és egy kis vízzel megtöltött lufi.
Amilyen egyszerű az összetétele, olyan sokrétű a felhasználhatósága. Finom, lágy tapintású, de erősebb szorításra a lufi piros színén átsejlik a gyöngyök textúrája – izgalmas látványt nyújtva. Viszonylagos súlyossága és rugalmassága által zsineggel felfüggesztve is jó szórakozást adhat – az éles tárgyaktól óvakodva. A kéz marok, ujj- és kézerősítésére kiválóan alkalmas, ha összenyomjuk, újra felveszi alakját, és minden nyomásra más mintázat rajzolódik ki a gyöngyöknek köszönhetően. Kis méretének köszönhetően egy zsebben is elfér, ugyanakkor javítja az ujjak finommozgásait, koordinációját, élénkíti a helyi vérkeringést, segíti a kéz kisizmainak erősítését, ezáltal fejleszti a markolóerőt, növeli a mozgékonyságot. Pattogtatni és gurítani is lehet, egyéni és közösségi játék része is lehet, de a manipulációs tevékenységeket igénylő foglalkozásokat megelőző bemelegítő gyakorlatoknak is részét képezheti.
Külön öröm, hogy eddigi tapasztalataink szerint, nem csak a fiataljaink élvezik a stresszlabda nyújtotta lehetőségeket, hanem dolgozóink is. (Non plus ultra: Brit tudósok kimutatták /Journal Of Hypertension, 2010/, hogy ez a fajta izometriás kézszorító gyakorlat mindössze négy hét alatt átlagosan 10 százalékkal csökkenti a vérnyomást ;)



Tapintó könyv
Nap csoport
A különböző textilekből készült könyv minden oldalon más-más témakört érint. A témákhoz tartozó eszközök, melyeket tépőzárral lehet rögzíteni, a szomszédos oldal zsebében találhatóak.
Ezek cserélhetők, kiegészíthetők, bővíthetők.
Témák:
- Évszakok: jelenleg az őszi gyümölcsökkel,
- Öltözködés: fiú-lány figura különböző ruhákkal.
- Időjárás: nap, szél, eső szimbólumokkal
- Alapszínek: a színekkel azonos színű és anyagú alakzatokkal
- Közlekedés: dombon fel-le tolható autóval
Használjuk érzékelés-észlelés, ember és környezete, kommunikáció foglalkozáson.



JELZŐDOBOZ
Csillag csoport
A jelződoboz segítségével fejleszthető az érzékelés-észlelés, a szenzomotoros funkciók, valamint vizuális és akusztikus ingerekkel a látás és a hallás.
A tanulás akkor lesz sikeres, ha nem csak verbális, hanem cselekvésbe ágyazott. A tanulók ezáltal megélhetik és értelmezhetik az élményeket, támogatva a kommunikáció kialakulását, fejlesztését.
Fontosnak tartjuk, hogy felkeltsük gyermekeink, fiataljaink érdeklődését környezetük iránt az aktívabb részvétel elősegítse érdekében.
Akusztikus ingerlés során szeretnénk elérni, hogy a felhasználók a hangok irányába forduljanak, hogy rájöjjenek, a hangoknak forrásuk van és információt hordoznak. Fejlesztjük a hallási figyelmet és a hallási differenciáló képességet.
Vizuális ingerléssel felkeltjük az érdeklődést és a vizuális érzékelést tudatosítjuk, kialakítva, tanítva, gyakorolva a vizuális készségeket. Előbb a fixálásra, majd a követésre helyezzünk a hangsúlyt.
Fejlesztjük még a manipulációt, a szem-kéz koordinációt, lehetőséget adunk az ok-okozati összefüggések felfedezésére, tudatosítására. Növeljük az aktivitást, erősítjük a motivációt. Megtanítjuk, hogyan tudja önállóan kifejezni magát, véleményt nyilvánítani, valamint dönteni.
Elősegíti, fejleszti a különböző érzékelési területek összekapcsolódását, együttműködését, valamint az érzékelési és mozgási folyamatok összerendeződését.

